Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande hur, var och när, medlemskap, betalningar, licenser och annat.

Hur får jag tag på discar som är uppfiskade ur dammen (hål 5) på Bulltofta DGB?

Klubben gör några gånger per år en insats och plockar upp discar ur dammen. De som är pennade med namn och nummer skrivs sedan upp och läggs ut på vår facebook-sida "Spinndisc FK". Man har därefter en viss tid på sig att reservera sin disc för hämtning samt hämta den. Om du har kastat i en disc utan namn så finns det ibland möjlighet att återfå den mot beskrivning. Därefter får du ta kontakt med antingen banansvarigom någon i klubben kan möta dig vid klubbstugan och lämna ut discen.

Var köper jag discar?

Enklast och billigast köper du discar på Nordicdiscgolf.se, det är en webbutik med sitt lager i Lund. Där kan du oftast hämta din order samma dag så du kan komma ut och spela direkt (använd koden FAQ10 och få 10kr/disc på din första order).

Klubben har även samarbeten med fler webbutiker tex Anhyser och discsport som har ett stort sortiment av discar och tillbehör. Som medlem i klubben har du rabatt här (kontakta styrelsen för rabattkod).

Det finns även några sportbutiker i närområdet som säljer frisbees Stadium Lund city och Team sportia Nova Lund och Team sportia Emporia. Som medlem i klubben har du även rabatt här (kontakta styrelsen för rabattkod)

XXL och Bulltofta motionscenter säljer även frisbees men klubben har inget samarbete med dessa butiker.

När har ni öppet?

Alla våra fyra banor har öppet dygnet runt! Det är gratis att spela, men man behöver egen/egna discar. Läs gärna mer om banorna här på hemsidan innan ni beger er ut.

Vad är discgolf?

Discgolf är en idrott och rekreationssport som har mycket att erbjuda och lockar allt fler utövare. Den tilltalande sysselsättningen att kasta en disc, kombinerat med tävlingsmomentet, samtidigt som man kommer ut i naturen är det som lockar spelarna.

Discgolf är en snabbt växande sport i världen och det är inte utan anledning. Den är lätt att börja med, men samtidigt mycket svårt att behärska. Det är lättillgängligt (om en bana finns i närheten), det är billigt (utrustningen är billig och det är gratis eller förhållandevis billigt att spela på banorna). Man kan spela tillsammans med andra eller mot sig själv. Framförallt är det en utmanande och rolig (och ibland frustrerande) sport!

Spelets grunder
Discgolfens princip är enkel; att spela en discgolf-bana med så få kast som möjligt. Det handlar om att kontrollera en discs flykt mot banans hinder och svårigheter.

En bana består av 9 eller 18 hål. Ett hål är avslutat då discen har hamnat i korgen på ett sk kedjehål. Detta är en metallställning bestående av en rund korg och kedjor som hänger ovanför korgen. Kedjorna bromsar upp discen och låter discen sedan falla ner i korgen.

Banans svårigheter består av dels hålens längd, hinder i form av träd och buskar och höjdskillnader. Vid blåst fungerar även vinden som en svårighet att bemästra. I discgolf använder man sig av relativt tunga discar på ca 160-180 gram med stabil flykt. En duktig discgolfare kastar drygt 100 meter utan problem. De allra bästa i världen kastar omkring 140-150 meter även i vindstilla förhållanden.

Det finns drygt 140 discgolfbanor i Sverige lokaliserade i park-, ängs- eller skogsmark. Några av banorna är betalbanor, av dessa är Järva Discgolf Park i Stockholm och Discgolf Terminalen i Skellefteå de mest professionellt anlagda och skötta banorna med internationellt anseende.

Tävlingsspelaren och regelbundet spelande motionärer använder flera olika discar med varierande flygegenskaper.

Spelets principer i korthet

• Kastordningen på första hålet lottas.

• Första kastet (utkastet) på varje hål kastas från utkastplatsen (det är tillåtet att stiga över utkastmarkeringen efter det att discen har släppts).

• Vid ytterligare kast placeras främre foten där discen stannade.

• Den spelare vars disc ligger längst ifrån korgen kastar alltid först.

• Vid kast närmare korgen än 10 meter är det inte tillåtet att stiga över efter det att discen har släppts.

• Den spelare som hade lägst antal kast på föregående hål inleder på nästa hål.

Hur många discar som helst får användas under en runda.

/Jonas Löf

Vad är PDGA och hur fungerar det?

PDGA står för "the Professional Disc Golf Association". Om man ansluter sig till PDGA så får man ett licensnummer och kan börja samla poäng och rating. Din rating kan vara avgörande för om du kvalar in till en tävling eller inte.

Vad är SFF-licens?

SFF-licens är den svenska tävlingslicensen. Den behöver man ha för att få tävla i de allra flesta tävlingar i Sverige. Licensen löser du i samband med att du blir medlem i en klubb.

Vad kostar det?

Alla våra fyra banor är gratis att spela på och öppna dygnet runt! Vill man bidra med en frivillig "greenfee" kan man swisha Spinndisc FK på 1234138491.

Hur blir jag medlem?

Ni trycker på "MEDLEMSKAP" i menyn längst upp på sidan och följer instruktionerna.